آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد مویز برای چه کسانی می تواند مضر باشد؟ | خواص و مضرات مویز را بشناسید چطور از خشکی چشم جلوگیری کنیم؟ رژیم غذایی کتوژنیک استرس را کاهش می‌دهد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم
سرخط خبرها

تعمیر دوربین‌های ترافیکی مشهد پس از ۱۲ سال | ۱۱ هزار اعمال قانون در ۱۰ ماه نخست سال توسط دوربین‌ها

  • کد خبر: ۲۰۹۵۴۳
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
تعمیر دوربین‌های ترافیکی مشهد پس از ۱۲ سال | ۱۱ هزار اعمال قانون در ۱۰ ماه نخست سال توسط دوربین‌ها
پس از افزایش سامانه هوشمند نظارتی همچنان شاهد تخلفات رانندگی در معابر مشهد هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز برای همه کسانی که تجربه رانندگی دارند، یک وقت‌هایی پیش آمده است که در سکوت چند دقیقه‌ای پشت ترافیک، از خودشان سؤال‌های متعددی بپرسند. به عنوان نمونه، این همه خودرو در شهر چه‌کار می‌کنند؟ چرا در یک ساعت‌های خاص حجم ترافیک چند برابر می‌شود؟ استاندارد خیابان‌ها مشکل دارد یا تعداد خودرو‌ها برای این ظرفیت از معابر بیش از حد مجاز است؟ و...

از این دست سؤالات که (البته کمتر پیش می‌آید)، فردی خودش را مقصر این اوضاع بداند بار‌ها پیش آمده است. جدا از آمار و ارقامی که پلیس راهور از وضعیت ترافیکی در قالب هشدار به کاربران ترافیکی می‌دهد، نظارت هوشمند نیز مهر تأییدی است بر ادعای کارشناسان ترافیکی شهر که رعایت نکردن قوانین و مقررات در سطح معابر شهر اعم از اصلی درجه یک و دو، شریانی و بزرگراهی باعث برهم خوردن انضباط ترافیکی و بروز تصادفات می‌شود.

در این شماره چند نمونه از تخلفات تکرارشونده که از سوی چشم سوم یا همان دوربین‌های نظارتی هوشمند ثبت شده به تصویر کشیده شده است که در ادامه با هم می‌خوانیم. همچنین علی سمیعی.
مدیر عامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد و سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان توضیحاتی ارائه کرده‌اند که در نوع خود قابل تامل است.

برداشت‌های تصویری دقیق‌تر می‌شود

علی سمیعی
مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد

دوربین‌های نظارتی که در سطح معابر نصب شده‌اند، سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی و ورود به محدوده‌های ترافیکی را ثبت می‌کنند.

برای جانمایی دوربین‌های نظارتی علاوه بر دستورالعمل‌های علمی و مهندسی، تأییدیه پلیس راهور نیز حائز اهمیت است. هم اکنون در حال تعمیر و تعویض ۱۴۲ سامانه هوشمندی هستیم که عمرشان از دوازده سال می‌گذرد. با این کار برداشت‌های تصویری دقیق‌تر می‌شود. در این بین یازده سامانه از مجموع از ۱۴۲ سامانه نیز تعویض می‌شوند.

وضعیت دوربین‌های نظارتی در سطح شهر به شرح زیر است:

۱۴۲ عدد
تعداد سامانه‌های ثبت تخلف
توجه: امسال بعد از دوازده‌سال دوربین‌ها تعمیر شده است.

۳۹ عدد
تعداد اضافه شده سامانه‌های ثبت تخلف که شامل سی سامانه ثبت تخلف و ۹ سامانه ثبت سرعت غیرمجاز است.

۳۲ عدد
از تعداد ۳۹ سامانه جدید ۳۲ مورد نصب شده است و هفت تا از آن‌ها در حال نصب است.

استفاده از تلفن همراه
از مصادیق بارز بی توجهی به جلو، حرکت نکردن بین خطوط، تخطی از سرعت مجاز و مطمئنه و سرگرم بودن با تلفن همراه است. کاربران ترافیکی با صحبت کردن، ارسال پیامک یا ورود به فضای مجازی در زمان رانندگی خطر تصادف و ایجاد ترافیک را افزایش داده‌اند.

نظارت هوشمند؛ دقت بالا، خطای پایین

سرهنگ علیرضا رحیمی
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان

امکان‌پذیر نیست که در هر نقطه از خیابان‌ها و معابر مأمور راهنمایی و رانندگی بایستد و رفت‌و‌آمد رانندگان وسیله نقلیه را تجزیه و تحلیل کند. با پیشرفت در حوزه حمل‌و‌نقل و به دنبال آن افزایش خودرو‌ها در معابر شهر، بحث‌های نظارتی نیز باید پیشرفت کند که بهترین گزینه هوشمندسازی سامانه نظارتی در بیست‌وچهارساعت شبانه‌روز است.

با ارتقای دوربین‌های هوشمند علاوه بر آنکه ترافیک منظم می‌شود و ایمنی رفت‌و‌آمد افزایش می‌یابد راننده نیز در زمان رانندگی همواره این احساس را دارد که رفتار‌های ترافیکی او کنترل می‌شود و سعی می‌کند در چهارچوب قانون رانندگی کند.

سامانه‌های هوشمند، دقت بیشتر و درصد خطای ضعیف‌تری نسبت به نیروی انسانی دارند. امری که در تمام دنیا مورد توجه قرار گفته است. از طرفی دوربین‌های نظارتی با توجه به اطلاعات موجود می‌توانند در شرایط بحرانی ترافیکی و تصادفات نیرو به محل اعزام کنند، با توجه به ترافیک معبر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را زمان‌دهی مناسب کنند و در اعلام نظر نهایی کارشناس در برخی تصادفات رانندگی کارآیی دارند.

۱۱.۰۰۰ عدد
تعداد اعمال قانون خودرو‌های متخلف توسط دوربین ها‌ی نظارتی در ۱۰ ماهه ابتدای امسال در مشهد

رصد ترافیک زیر ذره‌بین شهر

خیلی‌ها بر این باورند که اگر در ثانیه‌های آخر چراغ زرد که در صدم ثانیه قرمز می‌شود عبور کنند، برد کرده‌اند. در حالی که دوربین‌های نظارتی از این خطای بارز چشم‌پوشی نمی‌کنند. همان طور که در تصویر شماره ۲ می‌بینید زمان سپری شدن از قرمز بودن چراغ ۳‌ثانیه است که این خودرو سواری با بی‌توجهی از آن عبور کرده و احتمال بروز یک حادثه تلخ را افزایش داده است.

رصد ترافیک زیر ذره‌بین شهر

بولوار وکیل آباد از آن دسته معابر بزرگراهی است که برای خیلی از رانندگان حکم پیست مسابقات رالی را دارد. خودرو سواری در تصویر که حد فاصل هاشمیه و کوثر در خط دوم عبوری معبر درحال رانندگی است باید برابر سرعت مجاز سی‌کیلومتر بر ساعت رانندگی کند، اما این راننده متخلف با سرعت ۱۱۱ کیلومتر در حال عبور است. دقت بالای سامانه‌های هوشمند باعث ثبت تخلفات حادثه‌ساز می‌شود.

رصد ترافیک زیر ذره‌بین شهر

موتورسیکلت یا دوچرخه از آن دسته وسایل نقلیه‌ای هستند که امنیت کمتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه دارند. جدا از بی‌احتیاطی راکبان این وسیله‌های نقلیه از جمله بر سر نداشتن کلاه ایمنی، عبور نا‌ایمن از لابه‌لای خودرو‌های سبک و سنگین و در برخی موارد در نقطه کور قرار گرفتن موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سوارها، باعث بروز تصادفات مرگ‌بار این دسته از کاربران ترافیکی می‌شود. دوربین‌های نظارتی در طول شبانه‌روز تعداد زیادی از این قبیل تصادفات را ثبت می‌کنند. از فراوانی برخورد عابران پیاده با وسایل نقلیه در برخی معابر نا ایمن نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

رصد ترافیک زیر ذره‌بین شهر

در هر دو تصویر به احتمال زیاد راننده خوابش برده است یا نتوانسته وسیله نقلیه را آن‌طور که شایسته است کنترل کند. البته بماند که توجه نداشتن به جلو و حواس‌پرتی از جمله سرگرم گوشی بودن باعث بروز واژگونی وسیله نقلیه می‌شود. این اتفاق در شرایط جوی نامساعد برای موتورسیکلت‌ها نیز اتفاق می‌افتد. یکی از ویژگی‌های سامانه هوشمند نظارتی رصد چنین اتفاقاتی است که منجر می‌شود تیم‌های امدادی در اولین فرصت به محل اعزام شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->